Truly Madly Me - Sydney Opera House
Adventurer

Backpacker in Australië: Road to Melbourne

In de vorige blogartikels over Australië ‘From the start’ en ‘Adelaide’ las je al hoe ik op het idee kwam om alleen te reizen, hoe ik in Australië geraakte en hoe mijn eerste dagen in Adelaide verliepen. Benieuwd naar meer? Lees hier verder!

Met G-Adventures naar Melbourne

Op maandag 25 april 2016 stond ik klaar om opgepikt te worden door het busje van G-Adventures. Er werd mij gezegd dat ik bij de receptie van het hostel mocht wachten en iemand me zou komen halen. Om 7u zouden ze mij oppikken, maar ik stond al om 6:30 gepakt en gezakt klaar. De gids van G-Adventures was minder stipt, wat ervoor zorgde dat ik om 7:10 in paniek aan de receptie ging checken of ze mij zeker niet vergeten waren. 5 minuten later kwam er tot mijn grote opluchting iemand met een G-Adventures T-shirt binnengewandeld in het hostel. Mijn rugzak werd in de koffer van het busje gestoken en ik mocht een plaatsje kiezen tussen de 10 andere mensen die al langer onderweg waren doorheen Australië. Er volgde een korte kennismaking met iedereen, maar de avond ervoor was de hele groep gaan feesten dus al snel viel iedereen in het busje in slaap. Geen probleem, want sinds mijn jetlag de week ervoor werd ‘dutjes doen’ mijn nieuwe hobby.

TMM G-Adventures Adelaide to Melbourne

Grampians National Park

Na een relatief korte rit maakten we een eerste stop, door de gids aangekondigd als de voormalige ‘Jaws of Death’. Dat bleek een nogal ongelukkige naam voor het prachtige uitzichtpunt over Victoria Valley, dus hadden ze er intussen de naam ‘The Balconies’ aan gegeven. Later die dag reden we dieper in Grampians National Park en bezochten nog de waterval MacKenzie Falls waar we ook een korte wandeling deden. Een aanrader om even te stoppen en te genieten van de natuur! Uiteindelijk kwamen we aan in Halls Gap waar we zouden overnachten. Halls Gap ligt aan de rand van het Grampians National Park en ons hostel lag diep in de bossen. Daar heb ik ook mijn eerste kangoeroe gezien! Die zat te chillen aan het raam van onze kamer, geweldig om te zien.

Grampians National Park en London Arch

De volgende ochtend waren we er vroeg bij om door Grampians National Park te gaan trekken. In de folder stond dat een ‘gemiddeld niveau’ van conditie nodig was voor deze trip. Uhu, sure… De trektocht ging steil omhoog en al snel hing mijn tong op de grond. We volgden geen paden, waardoor we prachtige ongerepte natuur zagen maar waardoor we ook een aantal obstakels moesten overwinnen. De gids van G-Adventures (hij stond erop dat we hem Dinky noemden, zijn echte naam heb ik nooit kunnen achterhalen) had duidelijk een betere conditie dan de meeste van ons. Dinky was een typische Australiër (voor zover ik Australiërs ken) met een fantastisch gevoel voor humor. Met zijn grapjes en verhalen ging de tocht goed vooruit en bereikten we sneller dan verwacht de top. Toen we daar het prachtige uitzicht zagen over Grampians National Park, was het de moeilijke weg ernaartoe helemaal waard geweest!

In de namiddag stapten we terug in het busje om onze weg richting Melbourne te vervolgen. We bereikten de Great Ocean Road, ‘s werelds grootste oorlogsmonument. Een 243 km lange weg langs de kust die door soldaten werd gebouwd ter nagedachtenis van de overleden soldaten uit WOI. Na een kort ritje op de Great Ocean Road stopten we bij London Arch, de voormalige London Bridge. Zoals de naam al doet uitschijnen was dit een rotsformatie die vroeger een brug vormde in het water. In 1990 brak een stuk van de brug af, waardoor nu enkel nog de London Arch overblijft. Heel imposant.

Great Ocean Road en de 12 Apostels

De derde dag reden we verder op de Great Ocean Road richting Melbourne en deden nog enkele stops onderweg. De natuur en prachtige rotsformaties langs de kustlijn zijn onbeschrijflijk mooi en met niets anders te vergelijken. Die dag zag ik ook mijn eerste koala tijdens een wandeling, hoog en droog in een boom. Ze zien er superschattig uit maar zijn nogal mensenschuw en doen verder niet veel meer dan slapen. We stopten onder andere ook nog voor de 12 Apostelen, waar ik even twijfelde aan mijn rekenkunde aangezien ik er slechts 8 telde. Gelukkig stelde Dinky me gerust dat de wilde oceaan ervoor gezorgd had dat er nu effectief nog maar 7 overblijven. Er bestaat onenigheid over het aantal: zijn het er 7 of 8? Het is blijkbaar niet helemaal duidelijk of de 8ste ook een Apostel is. Het zijn enorme rotsformaties langs de kust, tot wel 45m hoog. Prachtig om te zien maar ook heel toeristisch. Gelukkig was het die dag nogal bewolkt met af en toe een spatje regen, daardoor bleef de grote massa toeristen weg en konden we ook effectief iets zien.

Aankomst in Melbourne

Na 3 dagen vol avontuur kwamen we op woensdag in de late namiddag met ons busje aan in Melbourne. Er was al een nacht geboekt in het Nomads hostel dus konden we ons snel inchecken en nog iets samen gaan eten. Ik ben heel blij dat ik die trip gedaan heb en ik zou het ook iedereen aanraden. Dankzij de gids Dinky heb ik heel wat afgelachen, veel bijgeleerd over de cultuur van Australië en prachtige natuur kunnen zien die anders aan mij zou voorbijgegaan zijn. Het was een leuke groep met jonge mensen uit heel verschillende landen, en hoewel ik niet zo’n sterke band had met de meisjes (en 1 jongen) aangezien ik enkel de laatste 3 dagen meereisde, vond ik het wel leuk om ze allemaal te leren kennen.

Na het laatste avondmaal ging iedereen zijn eigen weg en stond ik er weer alleen voor, deze keer in de bruisende stad Melbourne.